portfolio
exihibitions
articles
curriculum
contact
Kuvat    | >>

kimono

English

helenius
<<         <<   |   >>
Englsih
kimonoEnglish
Kimono

Marjukka Vainion teosten estetiikka syntyy valon ja varjon, sekä tummien ja hehkuvien värien vuorovaikutuksesta. Taiteilija dokumentoi kasvimaailman elävien muotojen kauneutta ja visualisoi samalla allegorian elämän kiertokulusta. Hänen asetelmiinsa liittyvä hetkellisyyden ajatus löytää kaikupohjaa 1600-luvun hollantilaisista vanitas-maalauksista.

Vainion kukkakompositioihin liittyy olennaisesti maalauksellinen ulottuvuus. Niiden runollinen sommittelu erottaa ne tieteelliseen objektiivisuuteen pyrkivien valokuvaajien, kuten saksalaisen Karl Blossfeldtin (1865 – 1932) kasvidokumenteista. Esittämällä kasvien pienimpiä yksityiskohtia taiteilija tuo piilotetun ja näkymättömän katsojan nähtäväksi: Punainen-sarjassa paljastuu kiinanruusun koko mikrokosmos. Valokuviin on vangittu taittuneiden terälehtien ainutkertainen ja ohikiitävä hetki ennen häviämistään. Vainion harkiten sommitellut ja salamaa muistuttavat koivunoksa-aiheet voi puolestaan nähdä kadonneen reitin ennusmerkkeinä.

Vainio kertoo Kimono-näyttelyn nimen viittaavan kahteen alueeseen: ” kasvien maailmaan, aihepiiri jonka parissa olen työskennellyt jo jonkin aikaa, ja itämaiseen estetiikkaan, jolla on tuhansien vuosien historia”. Kasviaiheiden parissa 1980-luvulta lähtien työskennellyt taiteilija palasi Kimono-näyttelyssään saman vuosikymmenen loppupuolella ja 1990-luvun taitteessa kehittämiinsä kokeellisiin väritekniikkoihin. Näyttelyn teokset on toteutettu useilla eri menetelmillä muun muassa hopeavärivalkaisumenetelmällä ja pigmenttivedoksina.

Lukasz Piec